}

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, December 20, 2010

Pencarian : Yakjud dan Makjud

salam ..

fyi, aku telah mulakan pencarian aku mngenai ape yg terbuku di fikiran ku ini .. dlm  mlm ni, aku cube mncari sumber2 yg sahih atau tidak maklumat2 yg mudah didapati di youtube (membace nnt2 la .. hehe)

ok. dlm pencarian ni .. firstly aku cari tentang zulqarnain .. seorg hamba Allah yg diberi kuasa luar biase oleh Allah s.w.t yg boleh mengawal dunia. ade 1 kaum yg tinggal diantara 2 gunung. maknanye disini, tinggal di bertemuan 2 gunung .. atau alur 2 gunung. kaum ni tidak melalui sebarang bentuk tamadun. dlm kawasan tu je la die tinggal tanpa keluar ke tamadun lain.

kaum tersebut selalu diganggu oleh yakjud dan makjud .. mereka tidak tahu untuk berumpa dgn sape lagi .. sbb org luar xakan faham bahasa mereka dan mereka tidak paham bahasa luar. zulqarnain dtg utk beri bantuan .. samada die gune org sbg translate atau mmg die faham sendiri ckp kaum trsebut aku xsure ..

kaum tersebut menawarkan wang/habuan yang besar brg sesiapa yg boleh bantu mereka. tetapi, zulqarnain tidak mahu wang/habuan tersebut, sebaliknya zulqarnain meminta bantuan kaum tersebut utk mencari besi2 dikumpul separas gunung or something (tu pon xsure, yg penting sgt byk).

dah kumpul byk2 tu, besi2 tersebut dileburkan utk menutup lubang/kawasan tempat keluarnya yakjud makjud tersebut sehinggakan lubang tersebut tidak dapat dibuka oleh yakjud makjud yg sangat kuat.

ada sumber yg mengatakan, yakjud makjud tidak dpt membuka lubang tersebut sehingga mereka mengatakan "insyaAllah kita akan membuka lubang tersebut" penjaga lubang tersebut akan lemah utk menutup lubang yg digali oleh yakjud makjud.

dari pandangan aku mengikut kronologi cerita, yakjud makjud akan keluar selepas era al-masih al-Dajjal .. iaitu ketika imam mahadi dan tenteranya mula keluar. kaum yakjud makjud ini akan berperang dgn tentera imam mahadi.

cukup utk itu sahaja cerita dari aku, klau salah silap harap dibetulkan ye  .. kesemua cerita bukan lah sahih, hanya diambil dari sumber2 yg disebutkan ..

p/s :

No comments:

Linkwithin


F.R.I.E.N.D.S