}

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, November 28, 2011

Kenapa Indonesia benci sangat dengan Malaysia

Assalamualaikum ..

baru2 ni kan Malaysia dah dpt kemenangan ke atas timnas Indonesia atau pakusan bola sepak Indonesia. persoalannya. kenapa dieorg ni xsuke sangat dengan orang dan Negara Malaysia?

menurut sumber dari youtube, Indonesia telah mengatakan negara Malaysia menciplak lagu2 dan budaya rakyat Indonesia sejak turun temurun. sebagai contoh, lagu Negaraku lagu kebangsanan Negara Malaysia telah dicuri dari lagu siulan di Indonesia. selain itu juga, lagu burung kakak tua juga telah diciplak oleh pihak Malaysia.

tu baru bab lagu. untuk makanan pula, antara makanan yang popular dikatakan di curi oleh pihak Malaysia adalah Satay. seni kain batik juga turun mendapat tempias yg sama. persoalannya, Malaysia ni pencuri ke???

fakta yg saya nak jelaskan kat sini adalah rakyat Indonesia xboleh terima kenyataan jika negara Indonesia lebih rendah darjatnya jika dibandingkan Malaysia. itu telah dibuktikan dengan jelas dlm mana2 acara yg disertai oleh kedua 2 negara ini.

dari kenalan rakyat indonesia yang bekerja di Malaysia memberitahu, antara sebab kenapa rakyat indonesia sangat xsuke negara Malaysia adalah kerana rakyat Malaysia selalu memandang hina pekerja Indonesia yang bekerja di Malaysia. sebagai contoh, rakyat Indonesia yg bekerja di Negara Malaysia rata2nya bekerja sebagai pembantu rumah dan buruh kasar. seperti sedia maklum, rakyat Indonesia dengan rela hati ingin bekerja seperti itu di negara Malaysia. agensi juga menyediakan pembantu rumah terlatih untuk menjadi suri rumah. persoalannye kenape die pertikaikan? bukankah itu pilihannye sendiri?

Mentaliti rakyat Malaysia yg lumrah untuk menggelar rakyat Indonesia yg bekerja di Malaysia sebagai kuli adalah salah satu faktor. menjenamakan mereka sebagai pekerjaan yg sangat low class. mmg kita akui boleh dikatakan tiada rakyat Malaysia yg menjadi suri rumah. tapi, itulah hakikatnya yng perlu ditanggung oleh rakyat Indonesia.

Selain dari itu, kes Manohara juga menjadi buah mulut rakyat indonesia disana. seperti yg kite dengar, tungku Fakri, kesultanan Kelantan telah mendera Manohara. semakin bencilah rakyat Indonesia terhadap Malasyia.

Sebagai rakyat Malaysia, saya sendiri xsanggup negara tanah tumpah darahku di hina sebegitu rupa. sedar ke x mereka ni? saya percaya, rakyat Indonesia yg bekerja di Malaysia xkurang dari 1juta. boleh dikatakan seluruh negeri di Malaysia ni ada rakyat Indonesia yang bekerja. bersyukur lah sikit wahai rakyat Indonesia. kami disini memberi rezeki pada rakyat kamu, tapi kenapa kami pula yg diherdik dan dihina?

wahai rakyat Indonesia sekalian, pernahkah kamu terfikir, kenapa negara kami Maju? aman dan berkebajikan? kenapa rakyat kamu kerja di negara kami? negara kamu xcukup pekerjaan kah? mentaliti rakyat kamu yg menyebabkan pelabur asing sukar untuk melabur dinegara kamu. berani xbertempat. cuba menegakkan benang yg basah.

Malaysia mempunyai sistem pendidikan, perubatan dan pengurusan yang teratur dan fleksibel. rawatan hospital free kepada pesakit, skim pinjaman pendidikan yg effisyen, pentadbiran yg berkesan. saya yakin, rakyat Indonesia sangat cemburu akan itu. tapi, mereka xakan mengakui kelemahan pentadbiran mereka. tanya sama bapak presiden, kenapa dinegara kamu tiada semua fasiliti seperti di Malaysia. jawapan mudah dari bapak presiden, "negara kita terlalu ramai rakyat"

Wahai rakyat Indonesia, jgn lah terlalu ego dengan sikap kekitaan kamu. semua berpunca dari kamu juga. bukalah mata. pandang kehadapan. fikir nasib rakyat. yang kaya terus kaya dan yang miskin semakin miskin. itulah hakikat yg perlu ditanggung oleh seluruh rakyat Indonesia. selama mana kamu membenci Malaysia, selama itulah kehidupan kamu tidak akan maju. jgn sebok tentang budaya, negara sendiri tercicir dari arus permodenan dunia. rakyat yg mundur dan pemikiran yang dangkal. tak nak belajar dan terus ego dengan memperjuangkan budaya yng entah kemana. sedarlah ........

ntah la, bnde ni akan berlarutan smpi bile pun aku xtau. xpe, biarkan je die sebok mempertahankan bnde yg merepek tu. sampai bile2 pun xmaju la klau fikirkan masa silam. huh!

p/s : my quote "belajar terima kenyataan"


8 comments:

Nabil Hakim said...

saya pihak indonesia mensyukuri tenaga kerja indonesia yang ada di malaysia dibayar,diberi rezeki,tetapi untuk lebih lengkapnya lihat lah wikipedia bahasa indonesia dan ketik gerakan 30 september partai komunis indonesia atau gerakan 30 september atau g30s/pki disitulah indonesia benci dengan malaysia.!

Nabil Hakim said...

saya pihak indonesia mensyukuri tenaga kerja indonesia yang ada di malaysia dibayar,diberi rezeki,tetapi untuk lebih lengkapnya lihat lah wikipedia bahasa indonesia dan ketik gerakan 30 september partai komunis indonesia atau gerakan 30 september atau g30s/pki disitulah indonesia benci dengan malaysia.!

Vito brata said...

moga aja yg nulis posting ini bakal mati..

Vito brata said...

-mayoritas orang malaysia keturunan indonesia,bendera negara malaysia sama seperti amerika,batik hanya ada di indonesia so? Malaysia telah mengambil batik indonesia,saya paling sering lihat tulisan INDO*.. Di blognya orang malaysia,di bilang lagu indonesia jelek jelek oleh malaysia dan terakhir tarian indonesia pernah di curi oleh malaysia ingat indonesia kaya akan budaya.. Kartun upin dan ipin di buat oleh orang indonesia..

Yudhi Riyanto said...

?? Indonesia lebih rendah derajatnya dari Malaysia??, fikirkah, Indonesia punya Pabrik besar yan sudah mendunia lah, sperti BASIKAL POLYGON,SERAGAM TENTERA NASA,RADIO ,KNALPOT MERCEDEZ ,itu masih banyak pulak yang belum korang tau. , dan di YOUTUBE tersiar kabar, MALAYSIA IS SUPER WORLD CHAMPION IN CORRUPTION dan untungnye donesia no.2 dari Malay. Indonesia punya banyak budaya di banding korang, jadi siape yang banyak Maju? ,Malay or Indonesia?? , Salam Damai

Haziq Celop said...

fuck you indogsial tak sedar diri....
.......ngak tau malu....BABI ANAK HARAM

Haziq Celop said...

MERCEDEZ KNALPOT???? what the fuck are you talking about..

Ocean Roulette said...

Bukan semua berketurunan Indonesia kalau aku kata aku berketurunan Khmer?, dan bendera bukan meniru amerika tapi jalur di bendera itu berdasarkan negeri yang ada di Malaysia , malaysia mempunyai batik yang berbeza dan bukan semua dibuat di Indonesia, aku tak pernah dgr orang Malaysia cakap lagu Indonesia semua jelek dan last but not least fyi upin ipin dibuat oleh orang Malaysia.

Linkwithin