}

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, January 11, 2011

ALL OUT. luahan seorang hamba....

Salam ...

mlm ni aku nk luahkan segale ape yg tebuku kt hati ni, sume tntang diri ku. xmampu aku nk tggung sume dlm mase yg lame. semua tntang masa depan aku.

pertama aku bersyukur ke hadrat ilahi krna aku masih lagi survive dlm mgharungi ranjau kehidupan smpi hari ni. takde perkataan give up lagi. insyaAllah aku akn teruskan. skrg ni, aku nk pikirkan, apekah laluan yg paling sesuai utk aku tuju. dlm hati ni ade 3 option yg ade. 1st kumpul dana utk mase dpan. 2nd further study, 3rd is lovely car. tapi semua tu telah disekat dgn dana yg sangat2 sikit. dgn dana yg sikit aku kene buat pilihan antara 3 bende tu.

mls nk pk dana, trus p ke hala tuju. yg 1st dana mase depan, lebih tepat adalah kawen. ye kawen! semalam sepupu aku bru je melangsungkan perkahwinannye. umo die baru je masuk 24. klau ikutkan masih 23. tahun je dh 24. tapi dh get married. dlm pada itu, memandangkan umo aku dgn die beze setahun je, sepupu2 aku yg lain dah sebok tanye aku bile nk kawen, dah ade ke blum, dh kmpul duit ke belum. ok, aku jawab kt sini, aku masih SINGLE lagi. tu la, ngade2 sgt. tme blaja org nk, tp aku yg xnk. konon2 nk fokus on study. last2 xde sape yg nk. aku mmg xpandai nk bergaul dgn pompuan terutamanya dgn kawan perempuan yg baru aku kenal. agk malu la jgk. klau dh kenal btul baru la nmpk skit mesre. selagi xrapat, selagi tu la aku akn jual mahal. so, sekarang aku xtau dah nk buat ape. ade sape2 kt lua yg single nk kt aku? ok. enough, disebabkan aku ni single smpi la  ni, mmg xpernah couple pon. so, sedikit sebanyak memang malu la jgk, mcm xlaku. ade yg smpi kate, eh, ko kan baik, xkn xde kot? baik xmenunjukkan org suke kt kite. ehm, nk buat cmne. dh memang aku xberpunye. kan3. watak cik saleha adelah watak ciptaan dlm blog ni je. misi yg pertama, mencari jodoh. date line 3 4 tahun lagi. mampukah? same2 kite berikhtiar.

the second one, pas aku tetap je, bos dah ckp, tahniah, dah tetap. bile nk sambung study? nnt sy bley recommend utk awk jadi exec. ehm, soalan yg blum tahu lagi jawapannye. nk sambung boleh, tapi masalahnye adalah money. duit mst ade. klau xde cmne nk smbung blaja. duit nk gune 4tahun tu utk smbung blaja. boleh ke aku nk sambung ni? duit dah la xde. xkn family biaya kot. loan mane yg aku nk cari? bos, pinjam duit boleh??

the 3rd one is lovely car. actually mmg la xde lagi krete idaman. xkisah la krete ape pon. jnji krete. bley la bwk kwn2 p jln2. xde la nk nek krete ayah je. soal mampu dh mampu. tp keperluan tu blum ade. krje kt kL ni, nk naik krete? ehm, xtau la bile nk smpi office. better naik moto je. tp, krete blum perlu lagi. xpe, tunggu je tahun dpan.

dr aspek pekerjaan pulak, ayah aku nk buat knduri skit sbb aku dh dpt tetap dlm TM, aku plak jd serbe salah nk klua dr TM tu. TM gaji skit sgt2. mane nk mampu keje gaji skit cmtu kt KL. nk je aku bla keje tmpat lain. dh la kt tmpat krje xde keje. better aku bla je dr situ. dlm TM keje lua panas2 pon aku snggup. aku bukan golongan atasan pon nk keje dlm office yg ber aircond ni. aku hanya org kampung yg biase buat kerje luar. mmg sgt2 boring dlm office tu. sangat2 nk bla dr situ. bos, please paham kehendak aku. jgn pakse aku utk tinggal lame lagi kt citu. please bos .. please!!!!!!!!!!!!!!!!!

di rumah sewe plak. ok, fyi aku skrg ni tgh brtungkus lumus utk siapkan final projek bdk2 punye. rase dh siap kot. just program je blum. kadang pk mcm best je buat tu, kdg mmg boring gile. nk cari duit lebey pon mcm kureng je. dah la x consistant duiit dpt. mcm dah terikat pon ade. nk bla je dr rumah tu. kwn2 rmh pon sume nye xsekepale la. mostly kaki game. so, klau xde kerje nk buat. dok bilik main game smpi 2 3 pagi. hello!! korg xboring ke main game je. naluri seorg bujang mcm aku ni, aku nk lepak2, jln2 kt lua, smbil minum2 kt mamak. sembang pasal bola sepak, hal2 dunia, mcm2 hal semasa boleh disembang. tapi ternyata tidak di rumah tu. agk2 dh xde projek je, nk je aku bla dr rmh tu n duduk rmh lain yg lebih phm jiwa aku. 

kdg nk je balik ke zaman kanak2 .. skola rendah yg hanya tahu waktu rehat dan waktu balik. sgt2  seronok klau diikutkan, nk je lari jauh dr masalah. hari2 bley main. baut je ape suke. skrg ni, baru aku tahu, oh! begini rupanya alam pkerjaan. mase belaja hanya manage duit yg ade. tapi sekarang  manage masa depan berdasarkan duit yg ade. beginilah masa depan yg perlu aku corak hingga ke akhir hayat ku. titik tolak sebuah journey yg tidak tahu ape pengakhirannya.

Masalah utama adalah DUIT. duit yg diperlukan dlm segala perancangan masa depan yg akn ku bina. nk xnk aku kene buat sesuatu utk aku teruskan kehidupan aku. aku xnk faktor duit terus menghantui diri aku ni. selagi aku xbuat keputusan yg sangat drastik, selagi tu aku xkan mengubah ape2 dlm diari hidup aku. aku perlukan seseorg yg dpt membantu aku utk membuat keputusan. keputusan yg dpt merubah segalanya. umo dah 23. aku kene cepat sebelum terlambat. pilih 1, hanya 1. segala keputusan ade pada aku. tapi ape yg harus aku lakukan utk masa depan?

Ya Allah, sesungguhnya kau yg maha besar lagi maha berkuasa. mohon bantu hamba-Mu ini yg dlm kesulitan dan permudahkanlah segala2nya, rungkaikanlah segala kecelaruan yg ada. aku hanya merancang, kau yg akan menentukan.




p/s : Semua bende perlukan duit, tapi duit bukanlah segalanya.

2 comments:

мyΞ'™ said...

sabar ye dedek. duit bukan segalanya tapi sebenarnya duit itu adalah segalanya (eh, ape aku ckp ni)

sabar je la. kakak sini pon tgh sempit juge.

ZoOLhEaLmE said...

sempit2 kakak ade ade sebab (kawen). mlm td xbley tdo awl sbb pk bnde tu. haih, ape nk buat ni... :((((

Linkwithin


F.R.I.E.N.D.S